Prettige wachtruimte inrichten
Uw klanten, cliënten of bezoekers ontspannen laten wachten is prettig voor hen en voor u. De meeste mensen die in een wachtruimte plaats moeten nemen voelen zich niet erg op hun gemak, ze zijn gespannen of gestrest voor de afspraak. Ze hebben het druk en vinden wachten zonde van hun tijd.
Een prettige wachtruimte kan de gemoedstoestand van u klant of cliënt positief beïnvloeden. Daarnaast is een goed ingerichte wachtruimte samen met de entree het visitekaartje van uw bedrijf. Het gevoel wat uw bezoeker in uw wachtruimte of ontvangstruimte krijgt is van invloed op het verdere bezoek van uw bedrijf. Om de wachttijd zo aangenaam mogelijk te laten zijn voor uw klant, bezoeker of relatie, geven wij u hier 7 tips.

1. Uitstraling
De wachtruimte is samen met de entree het visitekaartje van uw bedrijf. Bij binnenkomst vormt uw bezoeker in enkele seconde een beeld over uw bedrijf. Dit gebeurt vooral onbewust en veelal visueel. Zorg er daarom voor dat de uitstraling van uw wachtruimte dan ook past bij waar u als bedrijf voor staat. Wanneer dit op elkaar is afgestemd zorgt dit voor vertrouwen en herkenbaarheid bij uw gast.
2. Prettig binnenkomen
Een heldere routing of een duidelijke ontvangstbalie maakt de binnenkomst voor de klant aangenaam. Vooral persoonlijk contact bij binnenkomst werkt prettig en haalt een deel van de (eventuele) stress weg. Een aantrekkelijke balie die past bij de uitstraling van uw bedrijf is meteen een goede binnenkomer en een visitekaartje van uw bedrijf. U kunt maar één keer een eerst indruk maken.

3. Aantrekkelijke inrichting van de ruimte
In een aantrekkelijk ingerichte ruimte voelen mensen zich sneller op hun gemak, ontspannen ze eerder en ervaren ze het wachten als minder onprettig. Door van de wachttijd een prettig tijdverdrijf te maken, zullen uw bezoekers een fijnere associatie met uw bedrijf hebben. Een huiselijke uitstraling van een ruimte zorgt voor minder wachtstress dan een meer klinische of kille sfeer. Naast het toepassen van kleur zijn ook de keuze van de materialen erg belangrijk. Harde materialen zoals tegels, glas, leer en chroom hebben een koelere uitstraling en zijn voor de akoestiek niet prettig. Warmere en natuurlijker materialen hebben een prettiger uitstraling en werken akoestisch beter.
4. Zorg voor afleiding
Om het wachten zo aangenaam mogelijk te maken en de tijd sneller te laten doen lijken is het belangrijk voor voldoende afleiding te zorgen. Een tijdschriftenrek, mooie magazines op tafel, een beeldscherm met natuurdocumentaires, interessante kunst aan de muur zorgen allemaal voor positieve gevoelens.Het is wetenschappelijk bewezen dat uitzicht op natuur en groen stress vermindert. Ramen met uitzicht op groen in uw wachtruimte zijn dus ideaal. Maar een aantal mooie planten of plantenbakken is een goed alternatief. Zij zorgen voor een rustgevende sfeer en beïnvloeden tevens de akoestiek op een positieve manier. En fotobehang met een natuurprint werkt ook stress verlagend.

5. Gebruikers
Door u goed te verplaatsen in het type bezoekers die in uw wachtruimte plaatsnemen, kunt u de inrichting op hen afstemmen. Hierbij kunt u denken aan toegankelijkheid voor rolstoelen, mensen slecht ter been of mensen met visuele beperkingen. Een speelhoekje is een must wanneer er ook kinderen in de wachtruimte komen. Kinderen die zich vervelend zijn erg storend voor hun ouders en andere wachtenden. Zorg er dan ook voor dat de speelhoek aantrekkelijk is voor diverse leeftijden.
6. Meubels die interactie stimuleren
Door te kiezen voor meubels of een opstelling die interactie tussen de wachtenden stimuleert zorgt u dat de sfeer tussen de wachtende prettig is. Een grote tafel met meerdere lekkere stoelen, een ruimte wachtkamerbank of lekkere fauteuils zorgen ervoor dat een ontspannen gesprekje gemakkelijk plaatsvindt. Afhankelijk van de grote van de ruimte kunnen er ook verschillende soorten wachtplekken gecreëerd worden, waardoor u bezoeker de keus heeft om een plek te kiezen die hij prettig vindt. Mensen hebben graag rugdekking. Het voelt onveilig om van achteren benaderd te kunnen worden. Beschut zitten of met zicht op de toegang geeft een gevoel van veiligheid.

7. Kleur
Kleur en emoties zijn nauw met elkaar verbonden. Associaties die wij hebben met kleur is bepaald door onze cultuur en ervaringen uit het verleden. Met kleur kunt u zoveel bereiken in een ruimte, van kil naar warm en van actief naar rustgevend. De toepassing van kleur heeft dus alles te maken met wat u wilt uitstralen en hoe u uw bezoekers wilt laten voelen. Moeten zijn gekalmeerd worden of geactiveerd worden? Daarnaast heeft kleur ook alles te maken met uw huisstijl en imago. Door het kleurgebruik hierop af te stemmen ontstaat een duidelijk en herkenbaar beeld. Dit geeft vertrouwen.
Nieuwsbrief ontvangen
Ik blijf graag op de hoogte van het laatste nieuws op het gebied van werken, leren en inspireren.